איך לעודד ילדים לאכול יותר ירקות?

מדריך יישומי עם רעיונות וטיפים מעשיים - שיעזרו לכם להכניס עוד ירקות לתזונת הילדים
מדריך מעשי לעידוד ילדים לאכילת ירקות

איך לעודד ילדים לאכול יותר ירקות?

מדריך יישומי עם רעיונות וטיפים מעשיים – שיעזרו לכם להכניס עוד ירקות לתזונת הילדים

אחת השאלות הכי נפוצות על אחד הנושאים הכי בוערים: איך מכניסים יותר ירקות לתזונה של הילדים?!

כאמא, אני בעצמי, מחפשת דרכים שונות כדי להרגיל ולחבב על הילדים שלי את התזונה הטבעית והמזון ממקורו.

אז אספתי 7 עצות בדוקות ומנוסות, עם עצות מעשיות ופרקטיות,  שיעזרו לכם להעשיר את תפריט הילדים ביותר ירקות:

 

1.דוגמה אישית –  הכי פשוט, הכי ברור, הכי מובן! לשמש דוגמא חיה ואמיתית למה שאנחנו רוצים שהילד יפנים וילמד.

מה עושים? אוכלים עם הילדים את האוכל הבריא שאנחנו מצפים ורוצים שהם יאכלו.
מנשנשים איתם מקלוני גזר וקולורבי, אוכלים איתם סלט בכל ארוחה, ומוותרים כמוהם על עוגיות ומתוקים, ומחליפים בירקות חיים.

איך הופכים את התזונה הבריאה לאורח חיים אמיתי?
בתוכנית שלי, תוכנית "בריאה"
זה בדיוק מה שתלמדי ותיישמי!

2. תחליפים לחטיפים – אנחנו ממש רוצים שירקות (וגם פירות) יהיו התחליפים (האולטימטיביים והמועדפים) לחטיפים.

מה עושים? דבר ראשון מפסיקים לקנות ולהכניס הבייתה חטיפים… ונפרדים מהם כידידים. אפשר להחליט על זמנים מיוחדים (כל משפחה וההחלטות שלה) בהם נאפשר, אבל ביומיום ממליצה שחטיפים/ממתקים/מעדנים פשוט לא יהיו אפשרות זמינה בארון או במקרר.

דבר שני מציעים כנשנושים וכארוחות ביניים, ירקות  – במקום החטיפים. ואפשר גם, אולי כהתחלה, לשלב אותם יחד: מקלות בייגלה לצד מקלות גזר וקולורבי. או סנדביצ'ים קטנים של פרוסות גזר ומלפפון עם בייגלה שטוחים… וככה 'לטפטף' ולהכיר לילדים את החטיפים החדשים 😊

3. אוכל יכול להיות משחק – וזה בסדר! זה הרבה יותר מבסדר!!!
בעזרת משחק הילד מתחבר ומתקרב, מתוך הנאה ושמחה. עבור ילדים חווית המשחק היא הדרך הכי משמעותית ליצירת הרגלים ולמידה!

מה עושים? מזמינים את הילדים ליצירה מירקות (שיפודים צבעוניים, יצירת פרצופים מצחיקים או תחרות חיתוך סלט קטן וצבעוני) או יצירה בנושא ירקות (דפי צביעה, יצירה בפלסטלינה, גזירות…), קוראים ספרים בנושא ("חנן הגנן" של רינת הופר, חוברת ההפעלה "מילון התאבון" של יעל חן רביע או "אני מבננה" של הילה סטורביסקי – אלו יש לי בבית, יש בטוח עוד וטובים).

מדברים ומסבירים איפה גדלים ירקות, איזה חלק בכל ירק אנו אוכלים, ובמה תורם הירק לגוף שלנו (טיפ שלי: הכניסו בשיח המשפחתי סביב האוכל משפטים כמו "העגבניה הזו עושה אותך חזק" או  "הגזר הזה מגן עלייך מפני מחלות" או "כשאת אוכלת מלפפון את עוזרת לגוף שלך לגדול).

גם שתילת וטיפוח גינת ירק או עדנית עם צמחים  יכולה להיות עבור הילד צורת חיבור וקשר לעולם התזונה הטבעית – וכל מה שילמד באופן חוויתי את הילד מהם הירקות, היכן ואיך הם גדלים ומה באמת הם עושים בגוף שלו, ולמה הם כל כך טובים.

4. להגיש ולהנגיש –  ירקות נאכלים הרבה יותר כאשר הם חתוכים ומוגשים אסטטית ויפה. זה, אגב, מגובה אפילו במחקרים! וגם בלי מחקרים אמהות יודעות שאוכלים יותר כשהאוכל מושך את העין ומוגש בצורות מיוחדות.  ירקות הם מטבעם – צבעוניים כל כך! הצבעים הטבעיים והעזים של הפלפלים השונים, השרי המגוונות, מלפפון, גזר ועוד – יכולים בקלות למשוך ליבם של ילדים. רק צריך להשקיע, קצת, ולהגיש באופן מעניין ומזמין.

מה עושים? הניחו על השולחן במטבח, בסלון או איפה שהילדים נמצאים –

  • צלחת ירקות מעוצבת וצבעונית, או מקלוני ירקות בתוך כוסיות יפות.
  • הכינו שיפודים מדליקים של עגבניות שרי צבעוניות ופרוסות גזר, מלפפונים ופטריות.
  • יש חותכנים מקסימים שאפשר ליצור איתם דוגמאות (או להשתמש בחותכנים רגילים של עוגיות), או שפשוט לחתוך את הירקות, בכל פעם בצורות שונות. וממש אפשר גם לשלב עם פירות!
  • שולחים לבית הספר בכל יום קופסת ירקות חתוכים או ירקות שלמים – וממליצה על ה"ירק-קט" שאפשר לקנות בכל סופר, והם ירקות חמודים וקטנים שילדים אוהבים במיוחד.
  • העיקר – שתהפכו את הירקות למאד זמינים, מוגשים בצורה מושכת ושיימצאו המקומות שבהם הילדים נמצאים.

5. משחקים במחבואים… – להטמין באוכל ירקות, להסוות אותם במתכונים הרגילים ולהכניס בחכמה ובתבונה הרבה ירקות אל האוכל, בלי שאף אחד יידע… לא תמיד חייבים לספר הכל, ואפשר לבשל את אותו אוכל רק עם תוספות נחבאות של ירקות – ולתת לילדים לאכול. זה לפעמים מאד מפתיע שכשהם לא יודעים הם אוכלים ונהנים!

מה עושים? מתחילים להכניס אל התבשילים ירקות בהסוואה… הנה כמה רעיונות:

  • מעשירים את האוכל והמתכונים הקבועים בתוספות של ירקות עליים או ירקות שונים מגורדים, לדוגמא מרק ירקות כזה: מרק גריסים וירקות
  • משלבים ברוטב עגבניות גם גזר מגורד, דלורית מגורדת ועגבניות אמיתיות מרוסקות.
  • לקציצות הביתיות מוסיפים קישוא, גזר, סלרי ושאר ירקות.
  • מכינים לביבות כרוב טעימות!!! (הנה מתכון קליל וטעים: לביבות כרוב אפויות מעולות)
  • מכינים כדורי גזר מתוקים ובריאים (המתכון פה:כדורי גזר וקוקוס)
  • מגישים לשולחן סלט ירקות קצוץ עם כל מיני ירקות (גמבות צבעוניות, כרוב קצוץ, חסה – ומוסיפים פרוסות זיתים – וזה בדרך כלל משכנע את הילדים!)
  • ובאופן כללי – מתנסים במתכונים חדשים ונפתחים לעולם הבישול הבריא.

6. סבלנות ונחישות – שינוי תזונתי מצריך הסתגלות ויש לתת את הזמן ליצירת ההרגלים הבריאים, ולהתקבלות הטעמים, המרקמים והמאכלים החדשים. מחקרים מראים שילדים זקוקים ל 10 ואף יותר חשיפות, לא באותו יום, על מנת להתרגל ולקבל טעמים חדשים או מזונות לא מוכרים.

מה עושים? לא מתייאשים! נושמים עמוק ומתאזרים בסבלנות. החלטתם על שינוי הרגלים ויצירה של תזונה משפחתית יותר בריאה? אז ממשיכים בתוכנית, גם אם לא קצרנו על ההתחלה הצלחה גדולה…
גם אם הילדים לא נגעו בצלחת המושקעת של הירקות החתוכים, נמשיך לחתוך ולהגיש להם – מתוך ידיעה ברורה שזו הדרך, וזה מה שנכון ושבסוף פשוט מתרגלים – ואפילו אוהבים!.
זה אחד מתוך כמה עקרונות לתזונה משפחתית בריאה, שתקראו עליה פה.

 

7. נשנושים של אהבה… – כמי שעוסקת הרבה בענייני אכילה רגשית ברור לי שפעמים רבות גם ילדים קטנים מבקשים לאכול ומחפשים אוכל – מתוך מניעים רגשיים וצרכים נפשיים, ולא גופניים.
כמעט כל אמא מכירה את השלב שמגיעים הבייתה אחרי הגן ומיד הילדים רעבים… זה יכול להיות רעב קונקרטי (פיזי) אבל זה לא פעם רעב רגשי, כחלק מהסתגלות למעברים (מהמסגרת לבית). אם נשכיל לתת לילדים יחס, קשב, קשר עין ותשומת לב, כנראה שנגלה שחלק מהחיפוש שלהם אחרי נשנושים פוחת…

מה עושים? להקשיב באמת למסר שעולה מהילד, להסתכל בעיניים ולראות אותו… לשבת על השטיח להרכיב פאזל, לשחק יחד במשחקי קופסא או להקריא כמה ספרים, עשוי להעניק לילדים את האהבה והקשר שאליהם הם באמת רעבים.

ואם בכל זאת הם רעבים – במובן הפשוט של המילה –  תמיד טוב ונכון להציע גם ירקות בתור אוכל מפנק וטעים, וגם לצד הנשנושים המוכרים והרגילים.

 

כל העצות האלו נכונות מאד גם לגבי פירות! שאותם גם כן חשוב לשלב כשגרה בתזונת הילדים, בתזונה של כל המשפחה. על ערכם ושבחם של פירות תוכלו לקרוא כאן: פירות טריים לחיים בריאים

 

קחו לכם רעיון אחד בכל פעם. נסו אותו, התאימו אותו להתנהלות המשפחתית ולאופי של המשפחה שלכם, הטמיעו ותרגלו אותו – ושלבו אותו בשגרה.
וכל פעם הוסיפו עוד משהו טוב, עוד עשייה והתכווננות בריאה – כי הקניית הרגלים זה תהליך! ותהליכים אמיתיים עושים במתינות, בנחת ובשמחה!

בהצלחה!!!

שחר

 

אהבת?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

כתבי תגובה

2 תגובות

  1. כרמלה קום הגב

    אני מוסיפה וכותבת לאחר שהמשכתי לקרא את הצעותיך הניפלאות להקנית. הרגלי אכילת ירקות . וזה מזכיר לי שלפני כ20 שנה במסגרת נושא הבריאות בגנים הכנתי במקום עוגת השוקולד המסורתית עם צפוי וסוכריות צבעוניות . צלחת עם ירקות ופירות בשלל צבעים , חתוכים בצורות שונות שיצרו הרמוניה מרנינה וכמובן עם תוספת הסברים על תרומתם לבריאות. והצלחת התרוקנה במהירות . ובתקופה שעדיין לא היתה מודעות לנזקי הז'נקפוד. והייתי די בודדה במערכה… ואת מצליחה כיום להשפיע ולעורר ענין בהצלחה!

    • shahar smit הגב

      תודה רבה כרמלה! הסיפור שלך מעורר השראה! בהחלט הקדמת את זמנך! היום הרבה הורים מנסים להמעיט בממתקים ולעודד ילדים לצרוך מזון יותר בריא. והלוואי שאצליח להשפיע ולכוון אל הטוב. תודה!

השארת תגובה

בואי,
תבחרי מתנה!

גלילה לראש העמוד

איך להתגבר על אוכל מפתה

איך להתגבר על אוכל מפתה

יש דרך! ואין שום סיבה שלא תכירי אותה…

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

מתנה - רשימת הקניות

רשימת הקניות שתסדר עבורך את הקניות הבאות – בלב שקט שהכל בריא ומזין!

מתנה - המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל

המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

דילוג לתוכן