לאכול נכון מהרגע הראשון – תזונה טבעית לתינוק

הזמן חולף כל כך מהר! נראה שרק אתמול ילדת והנה, כבר הגעתם לשלב של מעבר למזון מוצק. גם אם זה לא התינוק הראשון שלך, עדיין השלב הזה מרגש, אולי מעט מבלבל ובייחוד מצריך הערכות מחדש. איך מתחילים ומתי? מה נותנים קודם ומה אסור בכלל? מה מומלץ ובאיזה שלב? כל השאלות וכל התשובות - כאן!
המלצות לתזונה טבעית ראשונית לתינוק

לאכול נכון מהרגע הראשון – תזונה טבעית לתינוק

הזמן חולף כל כך מהר!

נראה שרק אתמול ילדת והנה, כבר הגעתם לשלב של מעבר למזון מוצק.

גם אם זה לא התינוק הראשון שלך, עדיין השלב הזה מרגש, אולי מעט מבלבל ובייחוד מצריך הערכות מחדש.

ההנחיות שמשתנות כל כמה שנים, המלצות של סבתות ודודות ועוד חברות ומכרים

ובתווך – הלב שלך, לב של אמא שיודע להרגיש את התינוק, ורוצה לעשות למענו את הטוב ביותר, הנכון והמתאים.

אז איך צולחים את שלב המעבר הזה?  

איך מתחילים? מתי? כמה? ומה? איך מתארגנים עם הנקה במקביל למזון המוצק?

מה מותר ומה אסור לתת ומה מומלץ? איזה כמויות ובאיזה שעות?

לכל השאלות – תמצאי כאן תשובות!

מיום היוולדו מקבל התינוק את כל צרכיו התזונתיים מחלב אם (או מתמ"ל. בהמשך, בכל פעם שאכתוב חלב אם – הכוונה גם לתמ"ל). חלב האם מספק את צרכי גופו המתפתח של התינוק,
את קצב גדילתו המואץ והמהיר, כולל ובעיקר, קצב התפתחות המח.

בסביבות גיל 6 חודשים, בקרב רוב התינוקות, נראה כי מתעוררים סימנים המעידים על שלב התפתחותי חדש בתחום ההזנה.

וזהו גם הגיל המקובל היום בהנחיות הרשמיות של משרד הבריאות – שבו מתחילים בטעימות של מזון מוצק.

לפני גיל זה לא מומלץ בכלל לתת כל מזון ויש מחקרים שגם מראים כי יכול להתפתח נזק של ממש.

למה לא להתחיל האכלה לפני גיל חצי שנה?

במחקרים מהשנים האחרונות עולה כי עד גיל 6 חודשים אין בשלות גופנית לעיכול, פירוק וספיגה של מזון.
במערכת העיכול הקטנה של התינוק עוד אין את האנזימים הנצרכים בכדי לפרק מזון שאיננו חלב אם.
גם הרוק שבפיו איננו מכיל את האנזימים הדרושים לתחילת עיכול מזון.

חשוב לדעת שכנכנס לגוף מזון ואיננו עובר עיכול מושלם ישנה נטייה גבוהה להיווצרות אלרגיות מגוונות, אי סבילות למזונות מסויימים, עלייה ברגישות מערכת העיכול, התפתחות מעי דליף וסיכון גבוה לפתח מחלות אוטואימוניות ודלקתיות.

ולכן עד גיל 6 חודשים מניקים או מאכילים בתחליפי חלב אם – וממתינים בסבלנות לסימני הבשלות.

מהם הסימנים שמראים לך שתינוקך בשל להתחיל לטעום מזון?

  • התינוק הגיע לגיל חצי שנה.
  • התפתחות גופנית – יכולת להחזיק עצמו/לשבת בעצמו. יודע כבר לתמוך את עצמו.
  • קשר יד עין – התינוק מסוגל להושיט יד אל עבר נקודה רצויה עבורו, ויודע או מנסה כבר לאחוז חפצים.
  • העלמות רפלקס הלשון (שבו התינוק דוחק ע"י לשונות את מה שבפיו)
  • גרגורים, התלהבות, מילמולים והתרגשות – אל מול אוכל.

אם הגעתם לגיל ואת מרגישה את התינוק בשל ומוכן – אז מצויין! זה בדיוק הזמן!

וזה גם הזמן למלא את הבית במצרכי מזון בריאים שישמשו אותך בבישול בריא לך ולתינוק שלך!
איזה מוצרים טוב לקנות וצרוך?
מה חשוב שיהיה בבית? ומה צריך להכין המזווה והמקרר כשרוצים לבשל בריא ולאכול טוב?
כל התשובות ורשימה מפורטת מאד
תמצאי פה: רשימת הקניות הבריאה שלי!
שתעזור לך למלא את הבית רק באוכל הבריא והנכון!

ושנייה לפני שנברר את כל הפרטים על הזנת תינוקות –
חשוב מאד מאד לדבר על כל מה שאסור ושלא נותנים לאכול:

  • דבש – להמנע עד גיל שנה (עקב רעלן הבוטוליזם).
  • חלב ניגר  – להמנע עד גיל שנה. ולשיטתי – גם עד בכלל, אם אפשר – אז בהחלט כדאי להמנע
  • מוצרי חלב  – להמנע עד גיל 9 חודשים. וכנ"ל.
  • אגוזים שלמים או שברים – להמנע עד גיל 5 שנים (בשל סכנת חנק). מותר ומומלץ ממרחי אגוזים/שקדים/זרעים שונים, טבעיים ואמיתיים.
  • אם יש אלרגיה ידועה במשפחה – להזהר עם אותו מזון.

בכל מקרה, מזונות בעלי נטייה לאלרגניות (חיטה, גלוטן, בוטנים, תירס, ביצים, שומשום, פירות הדר ועוד…) ראוי להציע בשלבים יותר מאוחרים ובהחלט לא בהתחלה כשרק חושפים את התינוק לראשונה למזונות מוצקים.
וגם כשמציעים לו מזונות כאלו לא צריך לתת את הגרסאות הכי מעובדות…
רוצה לחשוף את התינוק לבוטנים? מצויין! יש מחקרים שמראים שכשהחשיפה מתבצעת בזמן הנכון היא מומלצת ומגנה על התינוק שלך!
אבל – את ממש לא צריכה לתת במבה!!! שיש בה המון עמילן תירס וסירופ תירס ושומנים מעובדים.
תני לתינוק שלך (כמובן רק בזמן המתאים!!! ולא מיד עם התחלת הטעימות!) מעט חמאת בוטנים טבעית.
ותראי איך הוא מגיב.
אין סיבה לתת דווקא גרסאות מעובדות של מזונות עם נטייה אלרגנית.
לכי על הגרסאות הטבעיות.
גלוטן? תמצאי אותו גם בגריסי פנינה ומעט מאד בשיבולת שועל. יש אותו גם בכוסמין ושיפון.
לא צריך לתת דווקא בסקוויט פתי בר עתיר שומן מוקשה וסוכר…

ונחזור לענייננו…
איך להתחיל להאכיל???

איך מתחילים?

  • תחילתו של שלב המעבר למוצקים – חייב לעבור דרך שלב הטעימות.
  • מה זה טעימות? טעימות, כשמן הן, כמות קטנה, רק לטעימה, של מזון.
  • טעימה היא כפית או שתיים. רק בשביל לחשוף את התינוק לאוכל , לטעם ולמרקם.
  • את הטעימות תני בשעות הבוקר ועד הצהריים. כך שאם חלילה מתפתחת תגובה חרגיה תוכלי לפנות לערה רפואית בשעות פעילות סבירות ולא בלילה…
  • מצאי שעת ביניים כזו, שהתינוק שלך לא רעב ממש וגם לא שבע מידי… ניסיון לתת טעימות בזמן שהתינוק גווע ברעב יתסכל אותך ואותו. וניסיון להאכיל כשהתינוק שבע, גם לא יילך טוב. לכן למצוא את הזמן בין המצבים האלו. ואז לשבת בנחת ולנסות.
  • אני רק רוצה לציין שטעימות הן כמות מזערית וקטנה! לא מדובר על ארוחה!
    ובפעמים הראשונות רוב תוכן הכפית גם לא ממש ישאר בפה הקטנקן של התינוק. הוא יתנסה במרקם ובטעם, יפלוט, ירק ואולי קצת יבלע… וזה בסדר גמור! תיהיה לגמרי בטוחה שהתינוק שלך עושה את המהלך הכי נכון! ככה זה צריך להיות! זוהי ההתחלה 🙂

במה מתחילים?

  • ירקות!!!! ומבושלים.
  • קבוצת המזון הזו היא קלה לעיכול, עתירת ויטמינים ואין בה חלבונים או שומנים שמצריכים עבודת עיכול יותר רצינית.
  • בהיותם מבושלים הירקות נוחים יותר לפירוק ולספיגה, ומאפשרים למערכת העיכול של התינוק להסתגל לשינוי בצורה טובה.
    אני מאמינה שנכון לתת דווקא ירק ולא פרי, כדי להרגיל את התינוק לתזונה לא מתוקה.
  • טעימות ראשוניות תמיד יהיו של ירקות עדינים כמו: קישוא, גזר, דלורית ודלעת – מבושלים, כאמור.
  • בפעמים הראשונות, ניתן את הירק המבושל, מבודד, על מנת לוודא שאין אלרגיה המתפתחת בגללו.
  • ממליצה לבשל מרק ירקות בסיר קטן, עם תיבלון עדין ביותר ללא אבקות מרק כמובן. ובכל פעם לתת לתינוק לטעום ירק אחד מתוך המרק. לאחר שווידאנו שהוא מגיב אליו טוב, ניתן לשלב את כל הירקות יחדיו.
  • אחרי שחשפנו בפני התינוק ירקות מבושלים במשך כמה ימים או שבועות קצרים נעבור
    לשלב עוד ירקות ופירות, ואפשר גם טריים:
  • תפוח, אגס (שאפשר לתת אותם גם מבושלים), בננה, בטטה, קולורבי, מלפפון ועגבניה (שאיתה כדאי לוודא שאיננה מגרה ייתר על המידה את מערכת העיכול העדינה).

לאחר שלב הטעימות הבסיסי
נמשיך לחשוף את התינוק למגוון הולך ומתרחב של מזונות טבעיים
,
לא מעובדים, שיהפכו את המזון ליותר עשיר ומזין:

לצד מרק הירקות עם הירקות שכבר הרגלנו את התינוק לאכול, נתחיל לשלב:

  • אבוקדו, חמאת שקדים (100% שקדים טחונים), טחינה מלאה איכותית.
  • שייקים ירוקים עם חופנים קטנים של עלים, פרי טרי וירק, עם כף של חמאת שקדים – הם ארוחה מזינה, טעימה ומלאת ערכים תזונתיים! (רעיונות לשייקים כאן: מתכוני שייקים משמחים )
  • עכשיו ניתן גם מים (לא הרבה ועל פי צרכי התינוק) כתוספת לצד המזון, לסייע לעיכול ולמנוע עצירויות.
  • להמשיך הנקה בהתאם לדרישותיו של התינוק. כמובן שעם הזמן ההנקה תלך ותפחת – אך אם אפשרי, הכי נכון וטוב זה להניק כמה שניתן, לפחות עד גיל שנה

ככל שהתינוק מגיב טוב ואוכל בהנאה
אפשר להמשיך ולהציע לו עוד ועוד מזונות.
לקראת גיל 8 חודשים או 9 חודשים אפשר בהחלט ורצוי להכניס לתפריט:

  • קטניות קלות כמו אפונה ירוקה (זו הנמכרת קפואה), עדשים אדומות, ואחרי כן להעשיר בעוד קטניות (מושרות וטרום מונבטות. איך עושים את זה? הסברים יש כאן: נבטים – עשו זאת בעצמכם.
    לתת מעט (כף עד 2 כפות של קטנית מבושלת היא מנה. אני ממליצה לבשל אותה בתוך מרק הירקות עצמו ולטחון יחד)
  • דגנים טובים כמו קינואה, כוסמת ירוקה, שיבולת שועל, גריסי פנינה. לשלב ולבשל בתוך מרק הירקות!
    ורק שימי לב: לתת מאלו כמות קטנה! כדי לא ליצור עומס על מערכת העיכול וכדי לא להכביד עליה.
  • זרעים של צ'יה משולבים במזון הטחון (למשל בשייקים), ממרחים ביתיים על בסיס קטניות וירקות מגוונים.
  • פירות מיובשים טבעיים ומרוככים כמו תמרי מג'הול, שזיפים, משמשים אורגניים ואננס טבעי.
  • זה זמן טוב ליצירתיות להכין קציצות טבעוניות או קציצות הודו מעולות ורכות, עוגיות בריאות, כדורי תמרים עשירים ועוד שלל רעיונות טובים. לכאלו מתכונים לחצי כאן: מתכונים

לקראת גיל 9 חודשים-שנה כשהתינוק מתבסס באכילה וכבר נוצרת שגרת האכלה מסודרת,
לצד שתייה של מים מבקבוק – אפשר כמעט לתת את כל מגוון המזונות
(פרט למה שנכתב לעיל, שאסור על פי הגיל).

כאן אני כבר משלבת גם:

  • קמחים של טף, פסטות מקטניות (אוהבת במיוחד את אלו מעדשים כתומות) ואטריות אורז מלא (יש היו בכל הסופרים כמעט, במחלקות הטבע).
  • פסטות ולחמים מכוסמין (יש היום להשיג בכל הסופרים הרגילים) והנה מתכון של הלחמניות המצויינות שלי
  • כל הירקות והפירות. משלבת בשייקים פירות יער, או מכינה מהם גלידות ביתיות, כמו זו: גלידת פרי ביתיית.
  • קטניות מגוונות (להקפיד מאד על השרייה למניעת כאבי בטן ולספיגת חלבון יותר טובה)
  • שומנים איכותיים לשלב בכל ארוחה! להשתמש בבישול ובתיבול בשמן זית מכבישה קרה!
  • ביצים, הודו, עוף ודגים (כמובן שבאופן בטיחותי ומוקפד ביותר!) – אפשר חביתה, קציצות עוף/הודו, קציצות דגים, פשטידות (אצלי תמיד הילדים מאד אוהבים!) הנה לדוגמא מתכון טוב לפשטידת קישואים רכה ואוורירית!
  • שתיית מים – להכניס כשגרה ולהרגיל!
  • אפשר לעבור למרקמים מרוסקים ומעוכים קלות, לתת לו לאחוז ביד ירקות מבושלים שלמים, קציצות רכות, ולתפוס גרגרים רכים של דגנים או פיסות מנה חתוכות.
  • אכילה בידיים היא טובה ומעודדת עצמאות ויכולת וויסות של האכילה על ידי התינוק עצמו ומאפשרת שימור של מנגנון הרעב והשובע הטבעי לו.
  • אפשר גם לתרגל אחיזה לבד בכפית ולהתנסות באכילה עצמאית.
  • עכשיו כבר התינוק כאחד מכל בני המשפחה, וחשוב שיישב אל השולחן יחד עם כולם ויפתח הרגלי אכילה ויחוש באווירה המשפחתית, באינטרקציות הבין אישיות ובחוויה הרגשית המתלווה לארוחה.

עוד על פיתוח הרגלי אכילה בריאים ושולחן משפחתי שמח, תמצאי כאן: איך גורמים לילדים לאכול בריא?.

כלל היסוד שלנו שמזון יהיה מגוון, טרי, טעים ומזין, כמה שיותר טבעי וכמה שפחות מעובד. ההאכלה תהיה בזמנים מתאימים, בצורה מכבדת, שמחה ובקשב עמוק לדרישות וצרכי התינוק, שמשתנים לא אחת.

ובעיקר לא לפחד לתת, לנסות ולהתנסות, כמובן תוך השגחה צמודה ופיקוח על התינוק.

 

שיהיה מעבר קל, חלק וטעים, וחווית אכילה שמחה ובריאה, גופנית ורגשית!

שחר תזונה בריאה הרזיה בריאה

5 הסודות לאיזון המשקל

5 הסודות לאיזון המשקל אכלת השבת יותר מידי מהחלה? ואכלת גם מתוקים וקינוחים? זה לא אומר שהרסת את הירידה במשקל שלך! איך תאזני את המשקל

קרא עוד »

אהבת?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

כתבי תגובה

השארת תגובה

בואי,
תבחרי מתנה!

גלילה לראש העמוד

איך להתגבר על אוכל מפתה

איך להתגבר על אוכל מפתה

איך להפסיק ליפול למתוקים ולפחמימות? מלאי את הפרטים ואשלח לך את ההדרכה שלי: איך לעמוד מול פיתויים

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

מתנה - רשימת הקניות

רשימת הקניות שתסדר עבורך את הקניות הבאות – בלב שקט שהכל בריא ומזין!

מתנה - המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל

המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

דילוג לתוכן