קמח כוסמין מלא

למה כוסמין ואל חיטה? עדיף מלא או 80% טוב גם? ומה עם כוסמין לבן? כל התשובות החשובות - כאן!
כוסמין מלא שחר סמיט הרזייה בריאה

קמח כוסמין מלא

כוסמין. יותר טוב מחיטה? עדיף מלא או גם 80% זה טוב? ומה לגבי כוסמין לבן?

שואלות אותי כל כך הרבה נשים

על קמח כוסמין, מלא, לבן, 80%, 70% ומה האחוזים האלו אומרים באמת…

אז בואו נעשה בזה סדר.

אני אסביר ה-כ-ל. כלומר כל מה שחשוב שתדעי על קמח כוסמין, בתכל'ס (וגם בכלל על קמחים מלאים)

נתחיל?

כוסמין הוא דגן. אחד מ 5 מיני דגן שמוזכרים בתורה. והוא מכיל גלוטן. כן, כן! כוסמין מכיל גלוטן!

ולפי שנמשיך – כדי שלא נתבלבל:
כוסמין זה לא כוסמת!
שהיא מבחינה בוטנית בכלל קטנית. (והיא אגב, לא מכילה גלוטן. ועליה אשמח להרחיב בזמן אחר)

כוסמין דומה במראה ובהרכב לחיטה ולשיפון, כי כאמור הוא אחד ממיני הדגן, כמותם.

הכוסמין גדל כמו חיטה, שיבולת ובתוכה גרגרים, שמהם מפיקים קמח. את קמח הכוסמין.
(אפשר למצוא גם גרגרי כוסמין שלמים בחניות טבע ותבלינים. הם דומים לגרגרי החיטה ואפשר לבשל אותם ולשלב בחמין, כבסיס לתבשיל וכד')

אז במה הכוסמין עדיף על פני חיטה?

לכוסמין ערך מינרלי גבוה יותר משל חיטה. והרכב גלוטן אחר משל חיטה. מה שהופך אותו ליותר קל לעיכול, פחות אלרגני ויותר נח ואוורירי בשימוש באפיה.

 

הגרגרים של הכוסמין, כמו כל גרגרי הדגנים, מורכבים מקליפה, נבט וגרעין.

זו הצורה השלמה, הטבעית, ככה הם נבראו וככה הם גדלים.

כשמפיקים קמח כוסמין (וכל קמח, אגב) מהגרגר בשלמותו, על כל חלקיו, מתקבל קמח מלא!
כלומר קמח שמופק ממלוא הרכיבים.

וזה הקמח הכי טוב, טבעי ומשובח.
למה? כי הוא מכיל את כל החלקים של הגרגר, עם כל הערכים התזונתיים והסיבים.
ולא רק את הגרעין, שמכיל פחמימות פשוטות ועמילנים (וזה למעשה הקמח הלבן).

 

אפשר להפיק קמח (כוסמין ובכלל) מלא בכמה צורות.

טחינת ריחיים – הגרגר נטחן בשלמותו בצורה מסורתית ששומרת על הכי הרבה ערכים תזונתיים.

טחינה רגילה – הגרגר נטחן בשלמותו בטחנות קמח בצורות תעשיתיות מודרניות.

קמח מלא בהרכבה – מפרידים את הגרגר לחלקיו השונים. טוחנים כל חלק בנפרד ואחר כך מרכיבים. וככה אפשר לייצר בחזרה קמח מלא או קמחים באחוזי מלאות שונים.

אם יוחזרו למיכל ההרכבה  70% מהקליפה והנבט זה יהיה קמח 70% מלא, אם יוחזרו 50%, אז 50% מלא. וככה בכל אחוז בערך.

למה בערך? כי כשמפרידים ושוב מרכיבים זה אף פעם לא כמו שיש בטבע ושהקב"ה ברא.

ומי שרוצה לאכול בריא ולקבל את מקסימום הערכים התזונתיים,

כדי לדאוג לצרכים האמיתיים של הגוף – צריכה לשאוף ולבחור דגנים מלאים, קמחים מלאים באמת ולא פחות.

 

אז לסיכום:

  1. כוסמין דומה לחיטה. הוא מכיל גלוטן, רק בהרכב מעט שונה מבחינת החלבון, ויש לו ערכים מינרליים וחלבוניים קצת יותר טובים. הוא נחשב לקל יותר לעיכול, פחות אלרגני וליותר אוורירי יותר בשימוש באפייה.
  2. קמח כוסמין לבן שווה ערך לכל הקמחים הלבנים האחרים.
  3. אם רוצים להרוויח את התועלת התזונתית של קמח כוסמין, בוחרים כוסמין מלא.
  4. הכי משובח זה קמח מלא מטחינת ריחיים. אבל גם מלא רגיל זה מעולה.
  5. קמחי כוסמין 80% ושאר אחוזים – יש בהם פחות ערכים מקמח 100%, ויותר ערכים מקמח לבן. אם הברירה לבחור בין לבן לקמח 70% אז ברור מה מומלץ.
    ואם בין 70% לקמח מלא? אז גם כאן התשובה חד משמעית מבחינה תזונתית. מלא תמיד יותר עדיף.
  6. אז למה בכלל מייצרים קמחי 80% וכו'? בדיוק מהסיבה שמייצרים קמחים לבנים! כי הציבור אוהב ורוצה אותם! 😊 התעשייה דורשת כדי למכור למי שרוצה לקנות.
  7. קבלי מתכון מצויין שמצליח תמיד – לבצק לחמניות מקמח מלא כוסמין.

 

שיהיה לבריאות! ובחירות טובות!

אם לא עניתי על הכל או שיש לך עוד שאלות – אני כאן!!!

שחר

אהבת?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

כתבי תגובה

השארת תגובה

בואי,
תבחרי מתנה!

גלילה לראש העמוד

איך להתגבר על אוכל מפתה

איך להתגבר על אוכל מפתה

יש דרך! ואין שום סיבה שלא תכירי אותה…

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

מתנה - רשימת הקניות

רשימת הקניות שתסדר עבורך את הקניות הבאות – בלב שקט שהכל בריא ומזין!

מתנה - המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל

המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

דילוג לתוכן