קמח כוסמין מלא

כוסמין עדיף על חיטה? חייב כוסמין מלא או 80% טוב גם? ומה עם כוסמין לבן? כל התשובות החשובות - כאן!
כוסמין מלא שחר סמיט הרזייה בריאה

קמח כוסמין מלא

כוסמין. הוא כבר מזמן מעין שם קוד לתזונה בריאה.

כל מאפה שמכבד את עצמו מתהדר בקמח כוסמין וכל אופה שמחזיקה מעצמה מחזיקה במטבח כוסמין.

האם הוא יותר בריא מחיטה? עדיף מלא או גם 80% זה טוב? ומה לגבי כוסמין לבן?

קמח כוסמין מאד פופולארי בשנים האחרונות ונכנס לתודעה כרכיב בריא בתזונה.

ושואלות אותי הרבה נשים על קמח כוסמין מלא, לבן, 80%, 70% ומה האחוזים האלו אומרים באמת…

אז בואו נעשה בזה סדר. אני אסביר ה-כ-ל.

כלומר כל מה שחשוב שתדעי על קמח כוסמין, בתכל'ס (וגם בכלל על קמחים מלאים)

נתחיל:

  • מה זה כוסמין?

    • כוסמין הוא דגן. אחד מ 5 מיני דגן שמוזכרים בתורה. והוא מכיל גלוטן. כן, כן! כוסמין מכיל גלוטן!ולפי שנמשיך – כדי שלא נתבלבל: כוסמין זה לא כוסמת!  שהיא מבחינה בוטנית בכלל קטנית. (והיא אגב, לא מכילה גלוטן. ויש באתר מתכונים שונים וטעימים עם כוסמת).
    • כוסמין דומה במראה ובהרכב לחיטה ולשיפון, כי כאמור הוא אחד ממיני הדגן, כמותם. כוסמין גדל כמו חיטה, כשיבולת ובתוכה גרגרים, שמהם מפיקים קמח. את קמח הכוסמין.
      (אפשר למצוא גם גרגרי כוסמין שלמים בחניות טבע ותבלינים. הם דומים לגרגרי החיטה ואפשר לבשל אותם ולשלב בחמין, כבסיס לתבשיל וכד')

 

  • במה הכוסמין עדיף על פני חיטה?
    • כמות החלבון – אמנם מעט יותר אבל עדין הכוסמין המלא מכיל אחוזי חלבון יותר גבוהים, בהשוואה לחיטה מלאה ובטח בהשוואה לקמח לבן. ובפרט מול השיפון המלא (שמכיל כ 8% חלבון לעומת כ 14% בכוסמין המלא).
    • הרכב הגלוטן – גלוטן הוא חלבון שקיים בדגנים מסויימים ובינהם הכוסמין. אז יש בכוסמין גלוטן אבל בהרכב מעט שונה מזה שבחיטה. כמות הגלוטן כמעט וזהה אך היחס ל מרכיבי הגלוטן שונה.
      מה שהופך את הכוסמין ליותר קל לעיכול, פחות אלרגני ולכן מתאים לכאלו שחיטה לא עושה להם טוב במערכת העיכול.
      חשוב להדגיש שכוסמין, מלא או לבן, כמובן לא מתאים לחולי צליאק.
      יתרון נוסף של הרכב גלוטן שונה הופך את הכוסמין לאוורירי ונח לשימוש באפיה.
    • יותר מינרלים – בכוסמין יש תכולת מינרלים יחסית יותר עשירה בהשוואה לקמח חיטה. כמויות הברזל, האבץ והזרחן יותר גבוהות. וזה נחמד.
    • פחות חומצה פיטית –  בכוסמין יש פחות חומצה פיטית (מרכיב צמחי שנמצא בדגנים, זרעים וקטניות ומפריע לספיגת מינרלים שונים). נוכחותו המופחתת בכוסמין  מאפשרת למינרלים שבדגן להספג יותר טוב.
    • קליפה יותר קשה – קליפת הכוסמין קשה יותר, מה שהופך את הפקת הקמח ליותר מסובכת ולכן גם יותר יקרה (שזה דווקא לא יתרון…) ומצד שני נותן לכוסמין יתרון בפני מזיקים ולכן הגידול שלו מצריך פחות חומרי הדברה.

 

  • מה זה קמח כוסמין מלא וקמח מלא בכלל?
  • הגרגרים של הכוסמין, כמו כל גרגרי הדגנים, מורכבים מ: קליפה, נבט וגרעין.
    זו הצורה השלמה, הטבעית, ככה הם נבראו וככה הם גדלים. כשמפיקים קמח כוסמין (וכל קמח, אגב) מהגרגר בשלמותו, על כל חלקיו, מתקבל קמח מלא!
    כלומר קמח שמופק ממלוא הרכיבים.
    וזה הקמח הכי טוב, טבעי ומשובח.
  • למה?
  • כי הוא מכיל את כל החלקים של הגרגר, עם כל הערכים התזונתיים והסיבים.
    ולא רק את הגרעין, שמכיל פחמימות פשוטות ועמילנים (וזה למעשה הקמח הלבן).
    אכילה של קמחים לבנים גוררת עליה חדה של רמות הסוכר בדם, בגלל שאין סיבים שיאזנו אותן!
    העלייה הזו פוגעת באיזונים עדינים וחשובים של הגוף, פוגמת בבריאות וכמובן מפריעה גם לירידה במשקל.
  • לכן חשוב לאכול דגנים, מכל סוג, בצורתם המלאה.
  • ולכן בתוכנית "בריאה" – להרזיה בריאה אנחנו שמות דגש על איכות המזון, על מה הוא מכיל בתוכו
    ומה הוא עושה בגוף, איך הגוף והמח שלך מגיב אליו!
    יש השפעות משמעותיות לסוכר ופחמימות פשוטות על הגוף, על הרעב והשובע ועל החשק למתוק!
    ומי שרוצה לאכול נכון ולרדת במשקל חייבת להכיר את ההשפעות האלו
    בתוכנית "בריאה" אנחנו אוכלות דגנים מלאים כחלק מהתזונה הנכונה והמתאימה
    לאיזון חשק למתוק, ליצירת שובע ולעידוד הרזייה.

 

  • מה זה קמח 80%? והאם הוא מומלץ?
    בשביל לענות על השאלה הזו צריך להבין איך מיצרים קמח מלא?
  • אפשר להפיק קמח (כוסמין ובכלל) מלא בכמה צורות:
    • טחינת ריחיים – הגרגר נטחן בשלמותו בצורה מסורתית ששומרת על הכי הרבה ערכים תזונתיים.
    • טחינה רגילה – הגרגר נטחן בשלמותו בטחנות קמח בצורות תעשיתיות מודרניות.
    • קמח מלא בהרכבה – מפרידים את הגרגר לחלקיו השונים. טוחנים כל חלק בנפרד ואחר כך מרכיבים.
      וככה אפשר לייצר בחזרה קמח מלא או קמחים באחוזי מלאות שונים.
      אם יוחזרו למיכל ההרכבה  70% מהקליפה והנבט זה יהיה קמח 70% מלא, אם יוחזרו 50%, אז 50% מלא. וככה בכל אחוז בערך.
      למה בערך? כי כשמפרידים ושוב מרכיבים זה אף פעם לא כמו שיש בטבע וכמו שהקב"ה ברא.מי שרוצה לאכול בריא ולקבל את מקסימום הערכים התזונתיים,
      כדי לדאוג לצרכים האמיתיים של הגוף – וצריכה לשאוף ולבחור דגנים מלאים, קמחים מלאים באמת ולא פחות.

 

  • לסיכום:
  1. כוסמין דומה לחיטה. הוא מכיל גלוטן, רק בהרכב מעט שונה מבחינת החלבון, ויש לו ערכים מינרליים וחלבוניים קצת יותר טובים. הוא נחשב לקל יותר לעיכול, פחות אלרגני וליותר אוורירי יותר בשימוש באפייה.
  2. קמח כוסמין לבן שווה ערך לכל הקמחים הלבנים האחרים. עדיף קמח חיטה מלאה על פני קמח לבן של כוסמין.
  3. אם רוצים להרוויח את התועלת התזונתית של קמח כוסמין, בוחרים כוסמין מלא.
  4. הכי משובח זה קמח מלא מטחינת ריחיים. אבל גם מלא רגיל זה מעולה.
  5. קמחי כוסמין 80% ושאר אחוזים – יש בהם פחות ערכים מקמח 100%, ויותר ערכים מקמח לבן. אם הברירה לבחור בין לבן לקמח 70% אז ברור מה מומלץ.
    ואם בין 70% לקמח מלא? אז גם כאן התשובה חד משמעית מבחינה תזונתית. מלא יותר עדיף.
  6. אז למה בכלל מייצרים כאלו קמחים? קמחי 80% וכו'? בדיוק מהסיבה שמייצרים קמחים לבנים! כי יש להם ביקוש. הציבור אוהב ורוצה אותם! כשיש מי שקונה יהיה גם מי שמיצר. התעשייה מספקת כדי למכור למי שרוצה לקנות. בנוסף קמחים לבנים הם בעלי חיי מדף ארוכים יותר, מה שמאד אהוב על התעשיה. וזו עוד סיבה לייצר אותם.
  7. איזה כוסמין מלא מומלץ לקנות? יש הבדלים בין קמחים של מותגים שונים. אני אוהבת את קמח "מדליה" ואת "נפלאות" וגם את הקמח של "קמח הארץ". אני קונה תמיד קמח שנשמר בקרור או בוואקום ולא מצריך ניפוי. ההמלצה שלי היא להתחיל לנסות ולהתנסות ולמצוא מה מתאים לך ועובד לך הכי טוב.
  8. רוצה להתחיל להכניס כוסמין מלא לתפריט? תתחילי להחליף את הקמח הנוכחי בקמח מלא כוסמין. את יכולה להתחיל בלהמיר רק חלק מהקמח ובכל פעם תחליפי עוד קצת.
  9. וקבלי מתכון מצויין שמצליח תמיד – לבצק לחמניות מקמח מלא כוסמין.
  10. ועוד משהו מתוק לסיום: מתכון לעוגת שוקולד רכה וטעימה מקמח כוסמין מלא שגם ילדים אוהבים.
    (יש לי עוד כל מיני מתכונים טובים עם כוסמין מלא תוכלי למצוא כאן, באתר, בלשונית המתכונים)

 

שיהיה לבריאות! ורק טוב!

אם לא עניתי על הכל או שיש לך עוד שאלות – אני כאן!!! מוזמנת להגיב ולשאול!

שחר

להנביט נבטים

נבטים – עשו זאת בעצמכם

הנבטים הם קטניות, זרעים או גרעינים שהוציאו שורש, גבעול או עלים. נבטים הם מהמקורות הטובים ביותר למינרלים, ויטמינים וחלבונים.

קרא עוד »

אהבת?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

כתבי תגובה

השארת תגובה

בואי,
תבחרי מתנה!

גלילה לראש העמוד

איך להתגבר על אוכל מפתה

איך להתגבר על אוכל מפתה

יש דרך! ואין שום סיבה שלא תכירי אותה…

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

מתנה - רשימת הקניות

רשימת הקניות שתסדר עבורך את הקניות הבאות – בלב שקט שהכל בריא ומזין!

מתנה - המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל

המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

דילוג לתוכן