תזונה בריאה לאמא המניקה

חלב אם הוא המזון המופלא בעולם והנקה היא מתנה קסומה! אז מה את צריכה לאכול כאמא מניקה? הכל במאמר שלי כאן
תזונה לאם המניקה שחר סמיט

תזונה בריאה לאמא המניקה

חלב אם – המזון המופלא בעולם! מתכוונן ע"פ צרכי היונק, מגן, שומר, מפתח ומחסן.

למרבה השמחה, הנקה עושה את כל זה, ועוד יותר! כל פרק זמן של הנקה משמעותי ביותר לתינוק ולאמא!

היתרונות של חלב אם והנקה:

  • חלב אם מסייע במניעת זיהומים בדרכי הנשימה של התינוק ומצמצם מאד את התחלואה בדלקות אוזניים ובמחלות חורף מזדמנות.  ההנקה תומכת בבניית מערכת חיסון טובה ומקנה חוסן גופני (ונפשי) אצל התינוק והתפתחות רגשית תיקנה ויציבה.
  • חלב אם מגן על מערכת העיכול העדינה והחדשה של התינוק ומסייע במניעת זיהומים שונים, ותומך בהתפתחות וביסוס אוכלוסיית חיידקים ידידותיים ובריאים. גם כאשר התינוק מתחיל לאכול מזונות מוצקים מאד משמעותי להמשיך להניק כי נמצא במגוון מחקרים שהנקה במקביל לתחילת האכלה מגנה מפני אלרגיות למזון ובפרט התפתחות צליאק.  עוד על צעדים ראשונים באכילה, ועל מעבר למזונות מוצקים: לאכול נכון מהרגע הראשון – תזונה טבעית ראשונית לתינוק
  • הנקה היא אחד הגורמים שנמצאו כמצמצמים מוות בעריסה, מפחיתה שכיחויות של אלרגיות ומגנה מפני התפתחות אסטמה.
  • להנקה מיוחסת גם הגנה מפני סכרת והשמנה והיא גם נמצאה כגורם משפיע על יצירת וויסות מיטבי של מנגנוני הרעב והשובע.
  • הנקה משפיעה לטובה על התפתחות המח, על התפתחות נוירולוגית וביצועים קוגניטיביים.ומשפיעה גם על בריאות האם, מסייעת לרחם לחזור למימדיו התקינים, עוזרת גם לך לרדת במשקל ולצמצם היקפיים, ומורידה סיכון לסרטן השד ולדיכאון שלאחר לידה.
  • ומעל הכל הנקה היא דרך נפלאה להעניק זמן איכות לתינוק משולב בקרבה, חום גוף, מגע אוהב ונתינה.

אז על מנת להניק היטב ולזכות בכל היתרונות את חייבת לאכול נכון ולדאוג לתזונה שתאפשר לגוף שלך לייצר את מזון הפלא לתינוק.

תזונה בריאה לאם המניקה:

  • מים בששון – שתייה מרובה של מים, לפחות 8 כוסות ביום. בעיקר חשוב לשתות לאחר הנקה. הגוף זקוק לנוזלים רבים על מנת לייצר את החלב. אפשר בהחלט לשתות חליטות של צמחים שמשפרים את הרכב וכמות החלב או צמחים אחרים שטעימים לך (רק שימי לב! יש צמחים שאינם מיועדים לשימו שבהנקה ועשויים לפגוע בייצור החלב. אם את מתלבטת מוזמנת להתקשר אליי).
  • תזונה טבעית ומזינה – רצוי מאד לבחור מזונות כמה שיותר טבעיים, ממקורם, פשוטים ומזינים. תזונה בריאה היא תזונה טבעית ומאוזנת (עוד על תזונה טבעית תמצאי כאן: תזונה טבעית) תזונה כזו תיתן לך מענה לצרכים המיוחדים שלך כמניקה, ותעזור לגוף שלך לייצר חלב משובח.
  • את (והחלב שלך) זה מה שאת אוכלת – החלב שלך מורכב ממש ממה שאכלת. לכן חשוב לאכול כמה שניתן תזונה נקייה, להשמר מפני ריסוסים וחומרי הדברה שונים, משאיפת חומרים חריפים וכמובן מעישון ומשתיית אלכוהול. כדאי מאד גם לשים לב לאכילת מזונות חריפים ומתובלים וגם לצריכת מזונות ומשקאות שמכילים קפאין. החומרים האלו נכנסים אל מחזור הדם ומשם מועברים לחלב ויכולים להשפיע על גופו העדין של התינוק שלך.
  • 6 ביום – זהו מספר הארוחות המומלץ לך. כדאי שתפזרי את הארוחות על פני היום, והן לא חייבות להיות סעודות או ארוחות ענקיות . אלא תחנות תדלוק קטנות, כל שעתיים שלוש, היות וההנקות גם הן תכופות, והגוף זקוק לאנרגיה על מנת לייצר חלב בכויות ואיכות טובות.
  • שמן טוב – הרכב השומן שאת אוכלת משפיע על תכולת והאיכות השומן שבחלב. חשוב מאוד לאכול מזונות המכילים אומגה 3 –  חומצה שומן חיונית, שהגוף אינו יכול לייצר אותה ויש לצרוך אותה מהמזון. משתתפת בתהליכים רבים בגוף והיא קריטית לשמירה על בריאות הגוף שלך וכן להתפתחות המאסיבית של מוחו של תינוקך.   אכלי דגים כמו בורי, אמנון, סלמון איכותי, אגוזי מלך, זרעי צ'יה ואצות. הקפידי על שימוש שרק בשמנים מכבישה קרה והעדיפי תמיד שמן זית, קוקוס ואבוקדו כמקורות לשומנים בתזונה.
  • קטניות בלי בעיות –. טיפול נכון בקטניות מנטרל את הגזים הנוצרים במעיים שלך לאחר אכילתן. ובכל מקרה החלב שלך נוצר מהדם, על כן הגזים אינם מועברים אליו. אכלי מגוון גדול ועשיר של קטניות, מושרות, מונבטות או מבושלות היטב – ותהני מכל העושר התזונתי שלהן, כמו גם מערך חלבוני, טבעוני, דל שומן ומצויין.
  • להשלים את החסר – ההריון משאיר אותנו לא פעם בחוסרים תזונתיים וההנקה עלולה רק להחמיר את הפערים. לחסר תזונתי יש השפעה ישירה על תפקודי הגוף ועל הבריאות שלך. אמנם התינוק יקבל את צרכיו מהחלב, אבל את יכולה להשאר מרוקנת… והתינוק שלך זקוק לאמא בריאה, חזקה ומתפקדת. לכן נדאג גם להשלים חסרים תזונתיים נפוצים:
    • סידן – מינרל בעל חשיבות מרובה לנשים! ונצרך לנו בגוף בכמויות לא קטנות. כדאי לקבל סידן ממקורות צמחוניים כגון קטניות, פולי סויה, ירקות עליים, ברוקולי, שקדים, גרעינים ואגוזים.
    • חומצה פולית – הרבה עלים ירוקים, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים וזרעים.
    • אבץ – חיוני למערכת החיסון ולבריאות מערכות המין והעור. לאכול שקדים, זרעים ואגוזים טבעיים, שיבולת שועל וקינואה.
    • ברזל – כמו בהריון גם עכשיו הוא חשוב ולא לוותר על צריכה שלו מהמזון. תמצאי ברזל בקטניות, טחינה מלאה, אגוזים ושקדים, בירקות עלים, אפונה ירוקה, דגנים שונים, פירות יבשים כמו משמשים, דבלים, שזיפים (וכמובן גם במזונות מהחי). בשביל לספוג את הברזל היטב תשלבי את המזונות האלו עם ירקות שמכילים ויטמין סי. זה יעצים את יכולת הגוף לקלוט את המינרל החיוני.
  • חלב על הזמן… – מזונות מעודדי ייצור חלב אם אצל מניקות: הכי חשוב לאכול מגוון ומאוזן, לשתות מספיק ולדאוג למנוחה מספקת. מזונות מסויימים ידועים כמעודדים ייצור חלב:
  • תה סרפד– עשיר בברזל ומינרלים שונים, מסייע בהתנקות מדימום הלידה ומגביר ייצור חלב.
  • נבטי אלפלפא– נודעו כמעודדים תנובת חלב אם. להוסיף לסנדביץ, לסלט וסתם כך…
  • תה שומר– גם מפחית גזים אצל התינוק וגם מעודד ייצור חלב.
  • חילבה– גרגירי החילבה ידועים כמעודדי ייצור חלב, ואפשר להכין מהם נבטים ואף להעלות כך את ערכם התזונתי.

לבריאות!

 

אהבת?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

כתבי תגובה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

המדריך להרזיה בריאה- המזונות והמתכונים שיעזרו לך לרדת במשקל

נבחרת המזונות שיעזרו לך לרדת במשקל עם מתכונים בריאים וטעימים

תודה על הרשמתך

אני מאשרת קבלת מיילים בהמשך.

דילוג לתוכן